Sarkandaugavas ostas

Man-Tess osta ziemā no Kundziņsalas tilta

Man-Tess osta ziemā no
Kundziņsalas tilta 2007.gadā

Sarkandaugava attīstījusies, pateicoties ērtajam ūdensceļam, kas to saistījis ar pilsētas centru un arī ar jūru. Tagadējas psihoneiroloģiskās slimnīcas vietā, Pētera I tuvākais palīgs Aleksandrs Meņšikovs lika uzbērt paaugstinājumu un sāka būvēt skansti kuģu kustības kontrolei. Tieši izdevīgā ģeogrāfiskā stāvokļa dēļ Pēteris I uz Sarkandaugavu bija plānojis pārcelt Rīgas "centra" funkcijas. Vēlāk skanstes vietā ierīkoja Otro Ķeizardārzu.

18. gs arī rūpniecība Sarkandaugavā attīstījās pateicoties izdevīgajiem ūdens ceļiem, Daugavai un tās attekām. Duntes ielas rajonā bijusi kuģu būvētava, bet 1784. gadā dibināta pirmā cukurfabrika un tālbraucēju burinieki varēja piebraukt pie fabrikas noliktavām.

Man-Tess osta no Kundziņsalas

Man-Tess osta no Kundziņsalas

Pirmo ar tvaiku darbināmo zāģētavu nodibināja angļu rūpnieks Rihards Hants 1819.gadā pie toreizējās Sarkandaugavas ietekas Daugavā (tagad aptuveni Tvaika un Zāģeru ielas krustojumā). Kokzāģētavai svarīgs bija ūdensceļa tuvums, lai pa upi varētu atpludināt plostus ar kokiem un savukārt jau gatavos kokmateriālus nosūtīt uz citām valstīm.

Arī alus darītava Waldschloshen atradās galvenā Daugavas kuģu ceļa malā.

1906.gadā Sarkandaugavas tuvumā darbojās vairākas ar deggāzi darbināmas bākas: Kurpnieksalas uguns - tai bijusi sekciju gaisma - sarkana un zila; Putnu salas uguns; STU dambja jeb Sarkandaugavas uguns.

1912.gadā Kundziņsalā atklāja radiotelegrāfa staciju, ostas darbības uzlabošanai.

Man-Tess osta no Kundziņsalas<br>Avots: panoramio.com, Kamtzan

Man-Tess osta no Kundziņsalas

Gadu gaitā būvējot Daugavā aizsargdambjus pret plūdiem un ledu, Daugavas attekas pamazām aizsērēja un kļuva kuģojamas tikai maziem upju kuģīšiem.

20. gs sākumā A.Augsburga sabiedrība uzturēja kuģīšu satiksmi starp pilsētas krastmalu un Vecmīlgrāvi ar pieturām pie Siļķu brāķa, Cementa rūpnīcas, Mellermuižas, Kundziņsalas, Waldschloshen alus brūža, Lielās Iļķeniešu salas, Jaunmilgrāvja un divās vietās Vecmīlgrāvja krastā. Brauciens līdz Jelgavai pirmajā klasē izmaksāja 50 kapeikas, bet ceļojums pa Sarkandaugavu tikai kapeiku vai divas.

Man-Tess osta no Kundziņsalas<br>Avots: panoramio.com, Kamtzan

Man-Tess osta
no Kundziņsalas

Pastāvēja arī vietējas nozīmes kuģīšu satiksme starp Sarkandaugavu un Kundziņsalu. Sarkandaugavā kuģīša piestātne atradās pretī "Provodņika" galvenajai ēkai.

Sarkandaugavas iedzīvotājiem pieeja pie Daugavas bijusi apgrūtināta vienmēr, jo mainoties laikam mainījās uzņēmumi un rūpniecības uzņēmumus upes krastos nomainīja ostas. No pilsētas centra braucot Tvaika ielas kreisajā pusē atrodas Rīgas Brīvostas pārvaldes teritorijā - kur atrodas tādi uzņēmumi kā SIA "Man - Tess", SIA "Man - Tess tranzīts", SIA "Zīlīte", A/S "BMGS", SIA "OVI Rīga" un citi.




Komentāri

Vēl nav neviena komentāra. Esiet pirmais!

Pievienot komentāru

* Obligāta informācija
5000
Ievelciet attēlus (maks 5)