Leitnera Velosipēdu un automobiļu fabrika
Bijušas Velosipēdu fabrikas telpas Foto: Ģirts Konstants |
19.gs. beigās Latvijas teritorijā līdzīgi kā citur pasaulē bija kārtējais velosipēdu popularitātes pieaugums. Katrā lielākajā pilsētā dibinājās riteņbraucēju klubi un biedrības, pieauga pieprasījums pēc velosipēdiem. 1886.gadā, nelielā koka namiņā Rīgā Ģertrūdes ielā A. Leitners nodibina pirmo velosipēdu darbnīcu Krievijas impērijā, kas vēlāk pārauga par lielāko velosipēdu fabriku “Russia”, liekot pamatus jaunai rūpniecības nozarei Latvijā – velosipēdu rūpniecībai. 1899.gadā Leitnera velosipēdu fabrikā tika izgatavots Latvijā pirmais motocikls. 19./ 20.gs. mijā šeit tika ražoti arī vieglie automobiļi, savukārt līdz 1913.gadam A. Leitnera fabrikā tika saražoti ap 18 000 velosipēdu, bet pāris gadus vēlāk ražotne tika evakuēta uz Harkovu.
Bijušas Velosipēdu fabrikas telpas Foto: Ģirts Konstants |
1926.gadā tika nodibināts uzņēmums „G.Ērenpreis un Biedris”. Līdz 1937.gadam ražotnes telpas atradās bijušās Leitnera velosipēdu fabrikas korpusos. No 1928.gada fabrika bija pazīstama ar nosaukumu „G.Ērenpreis Original”. Līdz 1940.gadam tika izgatavoti pavisam 182 000 velosipēdu jeb 70% no visiem Latvijā saražotajiem. 1940.gadā uzņēmumu nacionalizēja.
No mazās darbnīca Ģertrūdes ielā A. Leitnera uzņēmums ātri pārcēlās uz plašākām telpām starp Brīvības un Cēsu ielu, kas tika izbūvētas ilgākā laika periodā gandrīz vienīgi pēc V. Bokslafa projektiem. Te, tāpat kā tālaika fabriku arhitektūrā vispār, valda tradicionālais, visai racionālistiskais „ķieģeļu eklektisma” stils.
Leitnera Velosipēdu fabrikas vējrādītājs ar izkalto velosipēdu |
Fabrikas ēkas bija izkārtotas pēc gruntsgabala apbūves principa. Ēkas sākotnējo funkciju vēl tagad simbolizē vējrādītājs ar metālā izkalto velosipēdu. Ēka celta 1894.-1907. gadā pēc V. Bokslafa projekta, bet pārbūves veiktas 1922.-1927. gadā un pēc tam 20.gs. 70-tajos gados. Brīvības ielas fasāde veidota no dekoratīvajiem dzeltenajiem ķieģeļiem. Neogotiskajai fasādei raksturīgs simetrisks dalījums ar diviem pakāpienveida zelmiņiem.
Bijušas Velosipēdu fabrikas telpas Foto: Ģirts Konstants |
Turpat blakus pēc V. Bokslafa projekta 1907.gadā uzcēla fabrikas administratīvo korpusu. Tā ir viena no celtnēm, kas ievadīja „stateniskā jūgendstila” novirzienu. Ielas fasāde veidota ar vertikālu formu un elementu kārtojumu- lielo orderi stilizējošu pilastru, lizēnu, zoblīstes motīviem un šauro logailu vertikālo ritmu. Adrese: Brīvības iela 137/ 139.
1971. gadā, apvienojot apavu fabriku "Rekords", "Ērglis" un "Centība", bijušajā Leitnera velosipēdu fabrikas teritorijā, tika dibināta ražošanas apvienība „Rekords”.
Pievienot komentāru
Privātuma politika satur informāciju par Jūsu datu izmantošanu portālā Cita Rīga. Pievienojot komentāru, Jūs piekrītat, ka saprotat portāla privātuma politiku:
- Jūsu vārds, pilsēta, valsts, novads un komentārs būs publiski pieejams.
- Bez minētas informācijas, arī cita informācija par Jūsu komentāru tiek saglabāta:
- Jūsu IP adrese (netiek parādīta),
- Komentāra pievienošanas datums un laiks (parādīts).
- Jūsu e-pasta adrese nebūs publiski pieejama. Tā tiek ievākta divu iemeslu dēļ:
- Administratīvajiem nolūkiem, ja vajadzēs ar Jums sazināties.
- Informēt Jūs par jaunajiem komentāriem, ja Jūs parakstījāties.
- Jūsu interneta pārlūks saglabās papildus cookie failus. Tas ir nepieciešams, lai atcerētos Jūsu ievadīto informāciju. Ar laiku cookie faili tiks izdzēsti automātiski.
Privātuma politika var mainīties jebkurā laikā bez brīdinājuma.
Portāla lietošanas noteikumi satur komentāru pievienošanas noteikumus portālā Cita Rīga. Pievienojot komentāru, Jūs piekrītat šiem noteikumiem:
- Kaut arī administrators cenšas pārbaudīt visus komentārus, nav iespējams operatīvi pārbaudīt visus komentārus.
- Visi komentāri satur tikai komentāru autoru viedokli, bet ne portāla Cita Rīga autoru vai administratoru viedokli.
- Jūs piekritāt nepublicēt komentāros jebkāda veida apmelojošu, nelikumīgu, draudošu, aizskarošu, pornogrāfisku, naidu kurinošu vai privāto dzīvi aizskarošo informāciju.
- Portāla administratoram ir tiesības rediģēt, pārvietot vai dzēst komentārus, ja tie neatbilst šiem portāla lietošanas noteikumiem.
Noteikumu neievērošanas dēļ lietotājam var būt limitēta iespēja pievienot komentārus portālā.
Noteikumi var mainīties jebkurā laikā bez brīdinājuma.
Komentāri