Kosmoss | Leitnera Velosipēdu fabrika | Rekords | Tabakas fabrika | Varonis

Leitnera Velosipēdu un automobiļu fabrika

Bijušas Leitnera Velosipēdu un automobiļu fabrikas telpas<br>Foto: Ģirts Konstants, 08.11.2008
Bijušas Velosipēdu fabrikas telpas
Foto: Ģirts Konstants

19.gs. beigās Latvijas teritorijā līdzīgi kā citur pasaulē bija kārtējais velosipēdu popularitātes pieaugums. Katrā lielākajā pilsētā dibinājās riteņbraucēju klubi un biedrības, pieauga pieprasījums pēc velosipēdiem. 1886.gadā, nelielā koka namiņā Rīgā Ģertrūdes ielā A. Leitners nodibina pirmo velosipēdu darbnīcu Krievijas impērijā, kas vēlāk pārauga par lielāko velosipēdu fabriku “Russia”, liekot pamatus jaunai rūpniecības nozarei Latvijā – velosipēdu rūpniecībai. 1899.gadā Leitnera velosipēdu fabrikā tika izgatavots Latvijā pirmais motocikls. 19./ 20.gs. mijā šeit tika ražoti arī vieglie automobiļi, savukārt līdz 1913.gadam A. Leitnera fabrikā tika saražoti ap 18 000 velosipēdu, bet pāris gadus vēlāk ražotne tika evakuēta uz Harkovu.

Bijušas Leitnera Velosipēdu un automobiļu fabrikas telpas<br>Foto: Ģirts Konstants, 08.11.2008
Bijušas Velosipēdu fabrikas telpas
Foto: Ģirts Konstants

1926.gadā tika nodibināts uzņēmums „G.Ērenpreis un Biedris”. Līdz 1937.gadam ražotnes telpas atradās bijušās Leitnera velosipēdu fabrikas korpusos. No 1928.gada fabrika bija pazīstama ar nosaukumu „G.Ērenpreis Original”. Līdz 1940.gadam tika izgatavoti pavisam 182 000 velosipēdu jeb 70% no visiem Latvijā saražotajiem. 1940.gadā uzņēmumu nacionalizēja.

No mazās darbnīca Ģertrūdes ielā A. Leitnera uzņēmums ātri pārcēlās uz plašākām telpām starp Brīvības un Cēsu ielu, kas tika izbūvētas ilgākā laika periodā gandrīz vienīgi pēc V. Bokslafa projektiem. Te, tāpat kā tālaika fabriku arhitektūrā vispār, valda tradicionālais, visai racionālistiskais „ķieģeļu eklektisma” stils.

Leitnera Velosipēdu fabrikas vējrādītājs ar izkalto velosipēdu, 18.10.2012
Leitnera Velosipēdu fabrikas
vējrādītājs ar izkalto velosipēdu

Fabrikas ēkas bija izkārtotas pēc gruntsgabala apbūves principa. Ēkas sākotnējo funkciju vēl tagad simbolizē vējrādītājs ar metālā izkalto velosipēdu. Ēka celta 1894.-1907. gadā pēc V. Bokslafa projekta, bet pārbūves veiktas 1922.-1927. gadā un pēc tam 20.gs. 70-tajos gados. Brīvības ielas fasāde veidota no dekoratīvajiem dzeltenajiem ķieģeļiem. Neogotiskajai fasādei raksturīgs simetrisks dalījums ar diviem pakāpienveida zelmiņiem.

Bijušas Leitnera Velosipēdu un automobiļu fabrikas administratīvais korpuss<br>Foto: Ģirts Konstants, 08.11.2008
Bijušas Velosipēdu fabrikas telpas
Foto: Ģirts Konstants

Turpat blakus pēc V. Bokslafa projekta 1907.gadā uzcēla fabrikas administratīvo korpusu. Tā ir viena no celtnēm, kas ievadīja „stateniskā jūgendstila” novirzienu. Ielas fasāde veidota ar vertikālu formu un elementu kārtojumu- lielo orderi stilizējošu pilastru, lizēnu, zoblīstes motīviem un šauro logailu vertikālo ritmu. Adrese: Brīvības iela 137/ 139.

1971. gadā, apvienojot apavu fabriku "Rekords", "Ērglis" un "Centība", bijušajā Leitnera velosipēdu fabrikas teritorijā, tika dibināta ražošanas apvienība „Rekords”.



Komentāri

Pašlaik mēs veicam komentāru apkopi.