Vēsture | Baznīcas | Kultūra | Medicīna | Izglītība |
Arhitektūra | Rūpniecība | Zaļā zona | Tirdzniecība | Infrastruktūra |
История | Церкви | Культура | Медицина | Образование |
Архитектура | Промышленность | Зеленая зона | Торговля | Инфраструктура |
Dzelzceļš
Rīgas centrālā dzelzceļa stacija |
Dzelzceļš kā transporta veids Latvijas teritorijā sāka attīstīties 19. gs. 60. gados. Pirmās Dzelzceļa stacijas celtniecība Rīgā sākās jau 1858. gadā, bet stacijas celtniecība tika pabeigta jau 1860. gadā. Stacijā bija tikai divi peroni un četras dzelzceļa sliedes starp tiem. Stacijas pirmajā stāvā bija pasažieru telpas, bet otrajā stāvā Rīgas – Orlas dzelzceļa kanceleja, mobilizācijas daļa un juridiskā daļa. Labajā spārnā atradās telegrāfs, stacijas priekšnieka kantoris, stacijas komandanta kanceleja, kreisajā spārnā - pasts un žandarmu policijas kantoris.
Rīgas centrālā stacija 1934.gadā Avots: Dzelzceļa vēstures muzejs |
1878. gadā Rīgas – Dinaburgas dzelzceļa stacija kļuva par „Rīga I”, bet Rīgas – Bolderājas dzelzceļa stacija par „Rīga II”. Attīstoties dzelzceļam un tā nozīmībai ekonomikā, dzelzceļa stacijas nepārtraukti tika pārbūvētas un paplašinātas, lai pielāgotos jaunajām prasībām. „Rīga I” tika pārbūvēta laika posmā no 1884.-1885. gadam pēc H. Šēla projekta, kad tika piebūvēti trīsstāvu nami un uzlabotas uzgaidāmās telpas. Dzelzceļa staciju „Rīga I” paplašināja arī 1892. gadā, kad tika atklāta satiksme Rīgas – Pleskavas dzelzceļa līnijā.
Rīgas centrālā stacija 1957.gadā Avots: Dzelzceļa vēstures muzejs |
1902. gadā tika izstrādāts Rīgas dzelzceļa pārbūves plāns, kā rezultātā tiktu izveidota viena dzelzceļa stacija visiem Rīgā ienākošajiem vilcieniem. Līdz 1. Pasaules kara sākumam projekts tika realizēts tikai daļēji; „Rīga I”, kļuva par Rīgas centrālo dzelzceļa staciju, bet pati stacijas ēka netika pabeigta. Jauns stacijas projekts tika izstrādāts tikai 1937. gadā, bet arī šī projekta realizāciju pārtrauca Otrais pasaules karš.
Rīgas stacijas vecā un jaunā ēka, 1960.g. Avots: Dzelzceļa vēstures muzejs |
Pēc Otrā pasaules kara vecā stacijas ēka tika gandrīz pilnībā nojaukta un 1960.-1965. gadā tika atklāta jaunā stacija, kas gadu gaitā piedzīvojusi vairākas pārbūves. Tagad Centrālā stacija iekļaujas t/c „Origo” sastāvā.
Pie jaunās dzelzceļa stacijas 1965. gadā atklāja arī Stacijas pulksteni, kas tolaik vienlaikus kalpoja arī kā ūdenstornis stacijas ūdensapgādes sistēmai. 20.gs. 70-to gadu beigās pulksteņa ciparnīcu nomainīja pret elektronisko tablo, bet 2002.-2003. gadā Stacijas laukuma pārbūves laikā, vecais pulkstenis tika nojaukts un vietā tika uzbūvēts jauns, tikpat augsts, ar stiklotu piebūvi un kafejnīcām.
Ārējās saites |
» Rīgas Pasažieru stacija, Vikipēdija |
Video | ||
Avots: Latvijas Dzelzceļš, Rīgas pirmā dzelzceļa stacija, 22.10.2021. | ||
Avots: Latvijas Dzelzceļš, Rīgas Galvenā dzelzceļa stacija, 29.10.2021. |
Pievienot komentāru
Privātuma politika satur informāciju par Jūsu datu izmantošanu portālā Cita Rīga. Pievienojot komentāru, Jūs piekrītat, ka saprotat portāla privātuma politiku:
- Jūsu vārds, pilsēta, valsts, novads un komentārs būs publiski pieejams.
- Bez minētas informācijas, arī cita informācija par Jūsu komentāru tiek saglabāta:
- Jūsu IP adrese (netiek parādīta),
- Komentāra pievienošanas datums un laiks (parādīts).
- Jūsu e-pasta adrese nebūs publiski pieejama. Tā tiek ievākta divu iemeslu dēļ:
- Administratīvajiem nolūkiem, ja vajadzēs ar Jums sazināties.
- Informēt Jūs par jaunajiem komentāriem, ja Jūs parakstījāties.
- Jūsu interneta pārlūks saglabās papildus cookie failus. Tas ir nepieciešams, lai atcerētos Jūsu ievadīto informāciju. Ar laiku cookie faili tiks izdzēsti automātiski.
Privātuma politika var mainīties jebkurā laikā bez brīdinājuma.
Portāla lietošanas noteikumi satur komentāru pievienošanas noteikumus portālā Cita Rīga. Pievienojot komentāru, Jūs piekrītat šiem noteikumiem:
- Kaut arī administrators cenšas pārbaudīt visus komentārus, nav iespējams operatīvi pārbaudīt visus komentārus.
- Visi komentāri satur tikai komentāru autoru viedokli, bet ne portāla Cita Rīga autoru vai administratoru viedokli.
- Jūs piekritāt nepublicēt komentāros jebkāda veida apmelojošu, nelikumīgu, draudošu, aizskarošu, pornogrāfisku, naidu kurinošu vai privāto dzīvi aizskarošo informāciju.
- Portāla administratoram ir tiesības rediģēt, pārvietot vai dzēst komentārus, ja tie neatbilst šiem portāla lietošanas noteikumiem.
Noteikumu neievērošanas dēļ lietotājam var būt limitēta iespēja pievienot komentārus portālā.
Noteikumi var mainīties jebkurā laikā bez brīdinājuma.
Komentāri