Vēsture | Baznīcas | Ostas | Iedzīvotāji |
Ielu katalogs | Arhitektūra | Laukumi | Tirdzniecība |
История | Церкви | Порты | Жители |
Каталог улиц | Архитектура | Площади | Торговля |
Daugavas krastmala
Daugavas krastmalas osta 20.gs. sākumā |
14.gs par pilsētas galveno ostu kļūst Daugavas krastmala. Daugavas krastmala tika nostiprināta ar koka pāļiem jau no 13.gs. beigām. Gadsimtu gaitā vecie krasta nocietinājumi tika vairākas reizes laboti, pārbūvēti un atjaunoti no jauna. Katru reizi vecās krastmalas vietā tika būvēta jauna, kā rezultātā izveidojās neapbūvēts laukums, tagadējā 11. Novembra krastmala.
Par Daugavmalas ostu līdz pat 17.gs. saglabājušās ļoti skopas ziņas. 17.gs. Daugavas krastmala bija veidota kā cieša nepārtraukta pāļu siena ar daudzām noejām, kuras izmantoja kā ūdens ņemšanas vietas, kā arī šeit bija iespējams iekraut un izkraut kuģus. Izkraut Daugavas krastā gan varēja tikai upes kuģus, jo upe pie krasta bija tik sekla, ka jūras kuģi nevarēja noenkuroties. Ja kuģis noenkurojās pie krasta, bija jāmaksā pāļu nauda, tāpēc kuģi noenkurojās krasta tuvumā, bet preci nogādāja krastā ar laivām.
Daugavas krastmalas osta 20.gs. sākumā |
18.gs. bolverka kopgarums pie pilsētas bija 3200 metri. Pilsētas krastmala, no Rīgas pils līdz Kārļa vārtiem, bija bruģēta, taču vietām tik šaura, ka ar grūtībām varēja samainīties divi pajūgi.
Kā savdabīga „osta - kuģu piestātne” kalpoja arī 1701. gadā uzceltais plostu tilts. Lejteces pusē pie tilta pietauvojās jūras kuģi, bet augšteces pusē – upju kuģi un pāri tiltam krava tika pārkrauta no viena kuģa otrā. Par kuģa pietauvošanu tiltam bija jāmaksā nodeva, bet pajūgi, kas piegādāja kravas, no nodevu maksāšanas bija atbrīvoti.
Daugavas krastmalas osta 20.gs. sākumā |
Pēdējā koka krastmala Daugavā tika izbūvēta 1825. gadā. Pieaugot Rīgas ostas nozīmei, palielinājās arī ostas krasta garums. 1875.-1876. gadā veica Muitas krastmalas pārbūvi, veidojot tās jauno virsbūvi no kaltiem granīta akmeņiem. Laika posmā no 1887.-1891. gadam veco koka bolverku pretim Vecrīgai nomainīja ar jaunu pasažieru un preču kuģu piestātņu krastmalu, darbus vadīja Ā. Agte. Jaunā krastmala bija atvirzīta 25 metrus dziļāk upē, tas radīja pietiekami lielu dziļumu piestātnēm, kas atviegloja preču iekraušanu un izkraušanu. Krastmalā noteiktā attālumā tika novietoti lieli čuguna stabi kuģu pietauvošanai, kā arī bija izveidotas vairākas laivu piestātnes.
Daugavas piestātne Āgenskalnā 20.gs. sākumā |
Rīgas ostas nozīme strauji pieauga 19.gs., kad tā kļuva par vienu no vadošajām Krievijas ostām. Daugavas krastmalā pretim Vecpilsētai, kas daudzus gadsimtus bija galvenā Rīgas osta, radās piestātņu trūkums. Tāpēc sāka izbūvēt arvien jaunas laivu un kuģu piestātnes tālāk no Vecpilsētas. Daugavā tika veikti padziļināšanas darbi, tika meklētas arvien jaunas vietas piestātņu celtniecībai. 19./20.gs mijā Rīgas osta jau aptvēra teritoriju 40 km garumā. 1830. gadā Rīgu apmeklēja pirmais tvaikonis “Oskar”. 1850.gadā tika uzsākta Austrumu mola būve, no 1881. – 1885.gadam uzbūvēja Rietumu molu, un Rīgas jūras vārti iegūst savu šodienas izskatu.
Šādā izskatā Daugavas krastmala saglabājās līdz pat 1944. gadam, kad vācieši atkāpjoties, to uzspridzināja, kā rezultātā radās 24 bedres un nopietni bojājumi. Vecā krastmala tagad ir saglabājusies tikai senajās fotogrāfijās un zīmējumos.
Daugavas krastmala šodien |
Krastmalas atjaunošanas darbi tika veikti no 1945.-1949. gadam. Pirmais darbs, kas bija jāizdara – jāsagatavo krastmala 1945. gada ledus iešanai un pavasara paliem. Daugavas krastmala, kādu mēs to pazīstam šodien, tika atklāta 1949. gadā. Pārbūvējot Daugavas krastmalu tika mainīta arī tās funkcija, no pasažieru un kuģu piestātnes, tagad tā bija ieguvusi jaunu funkciju – tā kalpoja atpūtas mērķiem. Osta atvirzījās tālāk no pilsētas centra.
Pievienot komentāru
Privātuma politika satur informāciju par Jūsu datu izmantošanu portālā Cita Rīga. Pievienojot komentāru, Jūs piekrītat, ka saprotat portāla privātuma politiku:
- Jūsu vārds, pilsēta, valsts, novads un komentārs būs publiski pieejams.
- Bez minētas informācijas, arī cita informācija par Jūsu komentāru tiek saglabāta:
- Jūsu IP adrese (netiek parādīta),
- Komentāra pievienošanas datums un laiks (parādīts).
- Jūsu e-pasta adrese nebūs publiski pieejama. Tā tiek ievākta divu iemeslu dēļ:
- Administratīvajiem nolūkiem, ja vajadzēs ar Jums sazināties.
- Informēt Jūs par jaunajiem komentāriem, ja Jūs parakstījāties.
- Jūsu interneta pārlūks saglabās papildus cookie failus. Tas ir nepieciešams, lai atcerētos Jūsu ievadīto informāciju. Ar laiku cookie faili tiks izdzēsti automātiski.
Privātuma politika var mainīties jebkurā laikā bez brīdinājuma.
Portāla lietošanas noteikumi satur komentāru pievienošanas noteikumus portālā Cita Rīga. Pievienojot komentāru, Jūs piekrītat šiem noteikumiem:
- Kaut arī administrators cenšas pārbaudīt visus komentārus, nav iespējams operatīvi pārbaudīt visus komentārus.
- Visi komentāri satur tikai komentāru autoru viedokli, bet ne portāla Cita Rīga autoru vai administratoru viedokli.
- Jūs piekritāt nepublicēt komentāros jebkāda veida apmelojošu, nelikumīgu, draudošu, aizskarošu, pornogrāfisku, naidu kurinošu vai privāto dzīvi aizskarošo informāciju.
- Portāla administratoram ir tiesības rediģēt, pārvietot vai dzēst komentārus, ja tie neatbilst šiem portāla lietošanas noteikumiem.
Noteikumu neievērošanas dēļ lietotājam var būt limitēta iespēja pievienot komentārus portālā.
Noteikumi var mainīties jebkurā laikā bez brīdinājuma.
Komentāri