Vēsture Muižas Zaļā zona Lidosta Rūpniecība Infrastruktūra

Spilves lidosta

Spilves lidostas ēka, 20.10.2017
Spilves lidostas ēka

Spilves pļavas tika izmantotas kara aviācijas vajadzībām jau 1. Pasaules kara laikā. 1922. gadā bumbu sabojātā lidlauka atjaunošanu veica Latvijas Republikas Aviācijas divizions Jāzepa Baško vadībā. Drīz pēc tam Spilvē 51 hektāru lielā teritorijā pie Rīgas - Bolderājas dzelzceļa atzara un šosejas iekārtoja arī civilo lidostu, kuru no Rīgas pilsētas nomāja Latvijas Pasta un telegrāfa departaments.

1930.gadā Satiksmes ministrijas Gaisa satiksmes daļa sāka reģistrēt Latvijas civilās lidmašīnas un Latvijas lidmašīnām piešķīra pazīšanas zīmi YL. 1938. gadā pēc arhitekta Dāvida Zariņa projekta uzcēla jaunu stacijas ēku ar pasažieru uzgaidāmām telpām un restorānu, pastu, muitu, policiju, komandantūru un meteoroloģisko staciju. Lidmašīnu ģeogrāfisko pozīciju noteikšanai gaisā kalpoja "Telefunken" sistēmas goniometriskā stacija.

Spilves lidostas ēka, 20.10.2017
Spilves lidostas ēka

1928. gadā Spilves lidostu iekļāva Vācijas–PSRS gaisa satiksmes sabiedrības "Deruluft" tīklā. 1932. gada 17. augustā Polijas aviokompānija "LOT" ar 8-vietīgām lidmašīnām atklāja lidojumus transkontinentālajā gaisa satiksmes līnijā Helsinki – Tallina – Rīga – Viļņa – Varšava – Ļvova – Bukareste – Sofija - Saloniki – Atēnas. Pēc "Deruluft" likvidācijas 1936. gadā Berlīnes – Rīgas – Tallinas – Helsinku gaisa satiksmes līniju pārņēma Vācijas valsts aviokompānija "Lufthansa", kas izmantoja 18-vietīgas lidmašīnas. Zviedru aviosabiedrība "Aerotransport" (vēlāk "A.B.A.") ar 12-vietīgām lidmašīnām un padomju "Aeroflot" ar 10-vietīgām, 16-vietīgām un 20-vietīgām lidmašīnām no 1937. gada 1. jūnija veica lidojumus maršrutā Stokholma – Rīga – Maskava.

Spilves lidostas ēkas elements, 21.08.2011
Spilves lidostas ēkas elements

1937. gada 15. jūnijā atklāja gaisa satiksmes līniju Rīga – Liepāja, kuru apkalpoja pirmā latviešu aviosabiedrība "Valsts gaisa satiksme" ar divām 7-vietīgām lidmašīnām. Sākot no 1938. gada gaisa satiksme notika visu gadu. Līdz 1939. gadam ticis plānots atklāt gaisa satiksmes līnijas Rīga – Ventspils – Liepāja un Rīga – Krustpils – Daugavpils, kas tomēr netika realizēta.

Padomju karaspēka ienākšanas laikā 1940. gada 17. jūnijā 12.00 Spilves lidlauka ieņemšanā piedalījās 6 tanki, bet 18. jūnijā Spilves lidlaukā nosēdās PSRS Gaisa karaspēka lidmašīnas. 1940. gadā tika atjaunoti pasažieru reisi uz Tallinu, Ļeņingradu, Maskavu. Jau pirmajā dienā pēc Vācijas uzbrukuma PSRS 1941. gada 22. jūnijā Vācijas kara aviācija bombardēja Spilves aerodromu. Lidostas angāri tika nopostīti, vēlāk lidosta rekonstruēta vācu kara aviācijas vajadzībām, kas 1941.-1944. gadā Spilves gaisa ostu izmantoja kā militāru lidostu. 1941. gada 27. oktobrī "Lufthansa" atsāka arī civilos lidojumus uz Berlīni un Helsinkiem. 1944. gada 11. oktobrī Spilves aerodroms tika atkārtoti nopostīts.

Spilves lidostas ēka no lidlauka puses, 21.08.2011
Spilves lidostas ēka

Pēc 2. Pasaules kara civilo aviāciju Latvijā regulēja civilās aviācijas pārvalde, kas atradās PSRS Civilās aviācijas ministrijas pakļautībā. Kā pirmos atjaunoja lidojumus uz Maskavu, Tallinu, Kauņu, Liepāju un Daugavpili. Vēlāk Rīgas Centrālā lidosta kļuva par Vissavienības nozīmes lidostu. Pasažieru pārvadājumus no Rīgas veica ne vien no Spilves, bet arī no Rumbulas lidostas. 1954. gada maijā tika pabeigta jaunas Rīgas Centrālās lidostas ēka padomju neoklasicisma stilā (arhitekts S.Vorobjevs). Līdz 1975. gadam lidosta Spilve bija viena no lielākajām PSRS rietumu daļas lidostām, vienlacīgi uzņemot pāri par 50 lidmašīnām. Pēc lidostas "Rīga" izbūves Spilves lidosta zaudēja savu nozīmi un līdz 1986. gadam tika izmantota vienīgi vietējiem lidojumiem. Līdz pat 1980. gadu beigām lidostu mācību vajadzībām izmantoja Rīgas Civilās aviācijas institūta studenti.

Spilves lidostas ēkas elements, 21.08.2011
Spilves lidostas ēkas elements

Aviācijas centrs "Spilve" 1990. gados tika izmantota kā privāto lidojumu un izpletņlēcēju treniņu lidosta. 2001. gadā lidostas ēku izmantoja Latvijas Jaunā teātra institūta izrādei "Izslāpušie putni" un festivāla "Homo novus" noslēguma pasākumam. Rīgas Domes īpašuma departaments 2002.gadā Spilves lidostas ēku uz 25 gadiem iznomāja SIA "Baltijas projektu birojs".

Teksta avots: www.spilve.org
Spilves lidostas bildes no putnu lidojuma: myairfields.com

Spilves lidosta
Spilves lidostas ēkas interjers, 21.08.2011 Spilves lidostas ēkas interjers, 21.08.2011 Spilves lidostas ēkas interjers, 21.08.2011
Spilves lidostas ēkas interjers Spilves lidostas ēkas interjers Spilves lidostas ēkas interjers
Spilves lidlauks aviācijas svētkos, 21.08.2011 Spilves lidlauks aviācijas svētkos, 21.08.2011 Spilves lidlauks aviācijas svētkos, 21.08.2011
Spilves lidlauks aviācijas svētkos Spilves lidlauks aviācijas svētkos Spilves lidlauks aviācijas svētkos
Spilves lidlauks no putnu lidojuma<br>Avots: myairfields.com, 31.08.2014 Spilves lidlauks no putnu lidojuma<br>Avots: myairfields.com, 17.07.2011 Spilves lidlauks no putnu lidojuma<br>Avots: myairfields.com, 17.07.2011
Spilves lidlauks no putnu lidojuma
Avots: myairfields.com
Spilves lidlauks no putnu lidojuma
Avots: myairfields.com
Spilves lidlauks no putnu lidojuma
Avots: myairfields.com



Komentāri

Pašlaik mēs veicam komentāru apkopi.