Vēsture | Baznīcas | Kultūra | Medicīna |
Arhitektūra | Rūpniecība | Infrastruktūra | Zaļā zona |
История | Церкви | Культура | Медицина |
Архитектура | Промышленность | Инфраструктура | Зеленая зона |
Zemitānu stacija |
Zemitānu stacija atvērta 1889. gadā ar nosaukumu Aleksandra vārtu stacija. Tā bija Rīgas-Pleskavas dzelzceļa galastacija vietā, kur tā savienojās ar Rīgas–Daugavpils dzelzceļa Mangaļu atzarojumu. Attālums no Pleskavas līdz Zemitāniem (Rīgai) ir 306 km. Stacijā vienmēr valdīja liela rosība, 1902. gadā no Rīgas- Daugavpils dzelzceļa līnijas tika izbūvēta vēl viena divceļu dzelzceļa līnija, pirms tam izbūvējot atzarojumus uz vīna noliktavu, vagonu rūpnīcu, akumulatoru rūpnīcu, VEF un citus atzarojumus. Daļa no šiem atzarojumiem vēl šodien redzama.
Zemitānu stacija Brīvvalsts laikā |
Zemitānu stacijas tagadējā ēka uzcelta 1953. gadā, bet 1960. gadā uzcelts estakādes tilts pāri sliežu ceļiem. Zemitānu stacija ir pēdējā pirms līniju sazarojuma uz Valgu un Skulti.
Līdz 1992. gadam tika elektrificēts līnijas posms Rīga - Ropaži. Elektrifikācija tālāk netiek turpināta ekonomisku apsvērumu dēļ.
Zemitānu stacija |
Stacijas nosaukums ticis politizēts, no sākuma Aleksandra vārtu stacija, jo tagadējā Brīvības ielā atradās Aleksandra vārti, kurus vēlāk pārvietoja uz Šmerli un pēc uz Viesturdārzu. 1928. gadā stacija pārdēvēta par Zemitāniem, par godu Brīvības cīņu Ziemeļlatvijas brigādes komandierim Jorģim Zemitānam. 1942. gadā stacijas nosaukums bija Gaisa Tilts. 1948. gadā – Oškalni, par godu 1947. gadā kritušajam sarkanajam partizānam Otomāram Oškalnam. 1995. gadā stacija atguva savu nosaukumu – Zemitāni.